Optymalizacja to pierwszy i fundamentalny etap pozycjonowania strony. Bez prawidłowo przeprowadzonych zabiegów optymalizacyjnych strona będzie miała spore trudności w osiągnięciu wysokich pozycji. Same działania polegające na pozyskiwaniu linków nie spełnią w pełni swojego zadania. Dopiero synergia działań on page (na stronie) i off page (poza stroną) przyniesie oczekiwane rezultaty. Artykuł prezentuje kluczowe obszary, które należy usprawnić w celu skutecznego pozycjonowania.
Optymalizacja to pierwszy i fundamentalny etap pozycjonowania strony. Bez prawidłowo przeprowadzonych zabiegów optymalizacyjnych strona będzie miała spore trudności w osiągnięciu wysokich pozycji. Same działania polegające na pozyskiwaniu linków nie spełnią w pełni swojego zadania. Dopiero synergia działań on page (na stronie) i off page (poza stroną) przyniesie oczekiwane rezultaty. Artykuł prezentuje kluczowe obszary, które należy usprawnić w celu skutecznego pozycjonowania.
TITLE (TYTUŁ STRONY)
Tytuł strony to pierwsza informacja o stronie widoczna w wynikach wyszukiwania. Wyświetlany jest w pierwszej linijce jako odnośnik do wyszukanej witryny. Znacznik ten ma duży wpływ na wyniki pozycjonowania. Niektórzy specjaliści twierdzą, że słowa kluczowe zawarte w tytule strony mają nawet większe znaczenie niż te w nazwie domeny.
Przy konstruowaniu tytułów warto trzymać się pewnych zasad, które stały się już standardem:
- Słowa kluczowe - bardzo ważna kwestia. Pominięcie słów kluczowych w tytule to marnotrawstwo potencjału tego znacznika. Najważniejsze słowa kluczowe powinny się znaleźć na początku tytułu. Zdarzają się sytuacje, w których tytuł zaczyna się od adresu strony lub nazwy firmy - właściciel takiej serwisu najprawdopodobniej chce wypromować markę.
- Liczba znaków - przyjmuje się, że optymalna długość znacznika title wynosi 65-70 znaków. Indeksowane są także dłuższe tytuły, jednak taka długość jest najbardziej optymalna i w całości mieści się w wynikach wyszukiwania. Czasami można pójść na kompromis i zamieścić dłuższe frazy kluczowe, które wraz z adresem strony czy nazwą firmy na końcu znacznika przekroczą 80 znaków. Wtedy warto jednak tak skonstruować tytuł, aby Google nie obciął słowa kluczowego, tylko trafił właśnie na końcówkę znacznika - czyli nazwę strony, firmy lub marki.
- Zróżnicowanie tytułów - każda z podstron powinna mieć indywidualny tytuł opisujący daną, konkretną podstronę i najlepiej zawierający te słowa kluczowe, które występują w treści strony. Wynika to z faktu, że strony w serwisie dotyczą różnych zagadnień (np. o firmie, oferta, strona produktu, strona usługi, kontakt). Dlatego tytuł powinien odzwierciedlać zawartość podstrony. Nie należy optymalizować jednej strony na wszystkie frazy kluczowe. Warto zastosować metodę od ogółu do szczegółu - na stronie głównej najbardziej ogólne słowa, na stronie z ofertą słowa charakteryzujące grupę produktów, a na stronach z produktami - pełna nazwa tego produktu. Tytuły stron nie powinny się dublować.
DESCRIPTION (OPIS STRONY)
Opis strony wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania pod tytułem. Tag description nie wpływa bezpośrednio na pozycję strony, ale ma znaczenie z punktu widzenia użytkownika. To m.in. od dobrze sformułowanego opisu zależy czy internauta kliknie w link i wejdzie na stronę. Jeżeli zawartość tagu jest pusta, Google automatycznie wyświetli fragment pobrany z treści strony, tzw. snippet. Takie rozwiązanie nie zawsze jest dobre, ponieważ snippet nie zawsze jest dobrej jakości.
Oto wytyczne, którymi należy się kierować przy tworzeniu opisu strony:
- Długość do ok. 154 znaków - opisy dłuższe będą ucinane i nie wyświetlą się w całości w wynikach wyszukiwania.
- Dopasowanie opisu do strony - każda podstrona w serwisie powinna mieć opis adekwatny do jej zawartości.
- Słowa kluczowe - warto je uwzględniać w opisie. Zostaną pogrubione w wynikach wyszukiwania, co dodatkowo zwróci uwagę użytkownika.
TREŚĆ NA STRONIE
Treść na stronie powinna być przede wszystkim unikalna i zoptymalizowana zarówno pod kątem wyszukiwarek, jak i użytkowników internetu. Unikalność oznacza, że ten sam tekst nie powinien być powielany na innych stronach. Google przypisuje wyższą wartość stronom, które mają niepowtarzalną treść. Natomiast optymalizacja obejmuje kilka aspektów:
- Słowa kluczowe - ważne jest wyważone nasycenie tekstu słowami kluczowymi – na początku, w środku, a także pod koniec tekstu. Aby język był bardziej naturalny, warto odmieniać słowa przez przypadki, stosować synonimy i liczbę mnogą.
- Struktura nagłówków H1 - H6 - odpowiednie zastosowanie nagłówków tworzy pewną hierarchę na stronie, wprowadza ład i porządek. Warto w nagłówkach umieszczać słowa kluczowe, ponieważ mają one wtedy większą wartość dla wyszukiwarek.
- Wyróżnienia w tekście - istnieje kilka sposobów wyróżnienia słów kluczowych w treści tak, aby była ona bardziej widoczna dla wyszukiwarek i użytkowników. W tym celu można zastosować np. znaczniki (pogrubienie) i (kursywa). Nie zaleca się stosowania podkreślenia – jest ono zarezerwowane dla linków.
LINKOWANIE WEWNĘTRZNE
Linkowanie wewnętrzne to linkowanie pomiędzy podstronami tego samego serwisu. Linki pomiędzy poszczególnymi podstronami mogą znacznie wzmocnić efekt pozycjonowania. Doskonałym przykładem strony, która ma dobrą strukturę linków wewnętrznych, jest Wikipedia. Każdy artykuł ma wiele odnośników do innych artykułów z odpowiednim anchorem.
Stosując linkowanie wewnętrzne warto trzymać się pewnych wytycznych. Najlepiej, gdy odnośniki:
- wynikają bezpośrednio z treści,
- linkują odpowiednim anchorem do strony pozycjonowanej,
- mają anchory opisujące zawartość stron, do których prowadzą i zawierają przy tym słowa kluczowe,
- nie zawierają w anchorach opisów typu „kliknij tutaj”,
- są logicznie rozmieszczone.
GRAFIKA NA STRONIE
Przy optymalizacji grafiki warto zwrócić uwagę na:
- Słowa kluczowe w atrybutach „alt” - alt powinien zawierać opis zdjęcia. Warto w atrybucie umieścić słowa kluczowe, na które pozycjonowana jest strona. Wyszukiwarka nie zobaczy obrazów, które w żaden sposób nie będą one opisane.
- Tekst wokół grafiki - ważny jest opis pod lub nad zdjęciem, ponieważ roboty wyszukiwarki szukają opisu zdjęcia w tekście znajdującym się w pobliżu danej grafiki. Warto, aby opis zawierał słowo kluczowe. Ułatwi to robotom zrozumienie obrazka.
- Nazwy plików z obrazami - powinny odpowiadać treści obrazów i zawierać słowa kluczowe. Należy unikać w nazwie pełnych zdań. Wystarczy kilka słów lub fraz oddzielonych myślnikami, np. gitara-elektryczna.jpg.
- Linkowanie zdjęć - warto linkować zdjęcia do tematycznie powiązanych artykułów na stronie www. Zabieg ten zwiększy ruch w serwisie. W linkach do grafiki dobrze jest umieszczać tekst ze słowami kluczowymi powiązanymi ze zdjęciem.
Co prawda optymalizacja strony to pierwszy etap pozycjonowania, ale nie oznacza to, że w trakcie działań pozycjonerskich nie można poddać strony zabiegom optymalizacyjnym. Każdy moment jest dobry, żeby poprawić kod czy treść strony. Na pewno lepiej zrobić to późno niż wcale.